João Mário Grilo

 

 

 

 

 

 

Bio Note

(Figueira da Foz, Portugal, 1958). Studies of Economics in Coimbra, Degree in Sociology at ISCTE in Lisbon, MA, PhD and Aggregation in Communication Sciences /Cinema in the Faculty of Social and Human Sciences of the New University of Lisbon, where he is, actually, a Full Professor, teaching a Film Directing seminar and coordinating the new PhD in Artistic Studies, the PhD in Digital Media and MA in Film/Television.

 

He has published extensively on cinema and contemporary art in Portugal and abroad (namely in Traffic magazine). He is author of several books: The Order in Cinema (1997), The Lessons of Cinema(2006), The Cinema of Non- Illusion (2006), The Imagined Man (2006), The Book of Images (2007), Film & Philosophy: Mapping an Encounter (2014), a collective compendium on the subject, co-organized with Irene Aparício, which was part of the research project with the same name he directed for the Foundation of Science and Technology, between 2009 and 2012.
As a filmmaker he directed his first feature film, Maria, in 1978, followed by The Foreigner (1982), The King’s Trial (1989), The End of the World (1993), Saramago : Documents (1994) , The Eyes of Asia(1996) , Out of Sight (1998), 451 Forte (2000), The Break (2002), Proof of Contact (2004), The Flying Carpet (2008), Two Women (2010), Your Home (2012), Your Land (2016).

Still, as a film director, he represented Portugal, among others, in the Official Selections of the Festivals of Cannes, Venice, Berlin, Locarno , Rio de Janeiro , Toronto , Vancouver , S. Francisco , Houston, Rotterdam, Biarritz, Hong Kong, Stockholm. He received, in 1982, the Prix Georges Sadoul, in 1989, the Special Jury Prize at Rio de Janeiro, the Public Prize and the Jury Prize in Biarritz, the PROCIREP Prize in Cannes, Best Documentary Prize at IndieLisboa (2012) and the Paz dos Reis Prize for the ensemble of his career in Oporto (2010).

In 1990, he was the Portuguese representative for the Oscar to the Best Foreign Language Film.

Retrospectives of his work were presented in La Rochelle Film Festival, Figueira da Foz Film Festival and a complete retrospective was held last year in Leffest.

 

Academic Expertise and Research interests

Film Philosophy, Film History and Aesthetics, Artistic Values, Visual Culture.

 

Publications

Books (Selected Publications)

  • P’ra Rir ! , Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2016, 218p.
  • Grilo, João Mário e Aparício, Maria Irene (Orgs.), Cinema & Filosofia, Compêndio. Lisboa: Edições Colibri, Setembro 2013 (ISBN 978-989-689-342-2), 405 p.
  • El Cine de la Non-Ilusión: 6 películas portuguesas + 1, Cidade do México: Filmoteca da UNAM, 2013, 50p.
  • As Lições do Cinema, Manuel de Filmologia, Lisboa: Colibri/FCSH, 2007 (2ª edição, Lisboa, Colibri/FCSH, 2008). (ISBN 978-972-772-705-6), 218p.
  • O Livro das Imagens, Coimbra: Minerva, 2007 (ISBN 978-972-798-204-2), 288p.
  • O Cinema da Não-Ilusão, histórias para o cinema português, Lisboa: Livros Horizonte, 2006 (ISBN 978-972-241-416-6), 168p.
  • O Homem Imaginado, cinema, acção, pensamento, Lisboa: Livros Horizonte, 2006. (ISBN 978-972-241-275), 168p.
  • A Ordem no Cinema, vozes e palavras de ordem no estabelecimento do cinema em Hollywood, Lisboa: Relógio d’Água, 1997 (ISBN 978-972-708-342-8), 357p.

 

Book Chapters (Selected Publications)

  • "Propositions for a Gestural Cinema: On 'Ciné-Trances' and Jean Rouch's Ritual Documentaries," in Agamben and Cinema, Ethics, Biopolitics and the Moving Image, ed. Henrik Gustafsson e Asbjørn Grønstad (Nova Iorque: Bloomsbury, 2014), 121-138 (ISBN 978-1-6235-6371-4).
  • João Mário Grilo, Nuno Portas, João Bénard da Costa "Longe da Vista," in O Lugar dos Ricos e dos Pobres no Cinema e na Arquitectura em Portugal, org. José Neves (Lisboa: Dafne, 2014) (ISBN 978-989-8217-28-8).
  • "Prefácio", in Acciaiuoli, Margarida, Os Cinemas de Lisboa, um fenómeno urbano do século XX, Lisboa: Bizâncio, 2013.
  • “O Cinema da Teoria”, in Neves, José (org.), A Teoria e o Cinema, Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa - Faculdade de Arquitectura, 2010.
  • “Roberto Rossellini”, texto de introdução publicado na edição vídeo de Viagem em Itália, Colecção Público/Cahiers du Cinéma, Maio de 2008.
  • “Uma massa volumosa que passa, enorme e contínua”, in Panorama, mostra do documentário português, Catálogo, Lisboa: Videoteca Municipal, 2008, pp. 34-38.
  • “O Belo que Dói”, in João César Monteiro, Catálogo da Retrospectiva, Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 2006, pp. 265-271.
  • “6 para 10 (sobre 10, de Abbas Kiarostami)” , in Abbas Kiarostami, Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 2004, pp. 273-278.
  • “A Imagem Subalterna”, in Figueiredo, Nuno; Guarda, Dinis (org.), Portugal, um retrato cinematográfico, Lisboa: Número-Arte e Cultura, 2004. 
  • "Gestos & Fragmentos: cronologia crítica do 'cinema de guerra' português" in Teixeira, Nuno Severiano (coord.) Nova História Militar de Portugal, vol. 5, Lisboa: Círculo de Leitores, 2003, pp. 212-247.
  • “A impressão do tempo: as ‘Arquitecturas’, de Hiroshi Sugimoto” in LisboaPhoto, 1ª Bienal de Fotografia de Lisboa, Lisboa: Edições ASA, 2003, pp. 210-221. 
  • “Ler a Nouvelle Vague - Programa Crítico”, in Nouvelle Vague, Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1999, pp 223-242.
  • “Uniamoci nella dissidenza”, in Turigliatto, Roberto (coord.), Amori di Perdizione, Storia di cinema portoghese 1970-1999, Turim: Lindau, 1999, pp. 265-270.
  • “Figuras da tecnologia no cinema e a improbabilidade da sua história” in Cruz, Teresa (coord.), Interactividades, Lisboa: CECL/CML, 1997, pp. 46-51. 
  • "Cinema português", in França, José-Augusto (org.), Enciclopédia temática Portugal Moderno: volume ´Artes e Letras´, Lisboa: Pomo Edições, 1992, pp. 152-165. 
  • "Le filmique et le pictural; une lecture à partir de Busby Berkeley", in Bellour, Raymond (org.), Peinture et Cinéma, approches, Paris: PUF, 1990, pp. 90-98. 
  • “Da Guerra", in Costa, João Bénard da, Fonseca, M.S. (org.), Samuel Fuller, Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1988, pp.99-101.

 

Journal Articles (Selected Publications)

  • “Monologues du cinéma (à propos de ‘A Course in Treatment’, de S. M. Eisenstein, 1949)”, Trafic, 100, 2016, pp. 51-67.
  • "Face a Face: Da Arquitectura do Cinema ao Cinema da Arquitectura", JACK – Journal on Architecture and Cinema, 1, 2014
  • "Petit abecedaire à l'usage du cinéma", Trafic, nº 50 (“Qu’est-ce que le cinema”), Paris, P.O.L., 2004, pp. 43-54.
  •  “O Cinema da Dissidência”, J.A, Jornal Arquitectos, 212, Lisboa, Ordem dos Arquitectos, pp. 22-27.
  • “À esquerda da televisão”, IE, Ideias à Esquerda, nº 1, Primavera de 2003, pp. 49-53.
  • “Mercredi des Cendres”, Trafic, 32, Hiver 1999, pp. 75-82.
  • “Especificidade do cinema no advento do sonoro. A Tragédia Americana de Eisenstein e o conceito de monólogo interior”, Revista de Comunicação e Linguagens, 23, 1997, pp. 21-38.
  • “Cinema português: o estado das coisas do Estado”, Boletim do Observatório das Actividades Culturais, nº1, 1997.
  • “O cinema não filma livros…”, Discursos, 11-12, 1996, pp. 209-212.
  • “Um presente interminável”, Revista de Comunicação e Linguagens, 21-22, 1996, pp. 337-345.
  • “Figuras americanas da culpa no cinema de Otto Preminger”, Revista de Comunicação e Linguagens, 20, 1995, pp. 123-129.
  • "Os fios da Corda: modelos de visibilidade no paradigma clássico", Revista de Comunicação e Linguagens, 17/18, 1992, pp. 95-100.
  • "O grande programador", Revista de Comunicação e Linguagens, 9, Lisboa, Centro de Estudos de Comunicação e Linguagens, 1988, pp.73-76. 
  • "As imagens de Morel", Revista de Comunicação e Linguagens, 4, Lisboa, Afrontamento, 1986, pp. 77-80.
  • "Elementos para uma genealogia do modo de representação institucional", Revista de Comunicação e Linguagens, 2, Lisboa, Afrontamento, 1985, pp. 91-98.

 

Other Publications (Selected Publications)

  • A Prova do Real, catálogo de textos (org. e apresentação), Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2008.
  • Filmes da Nossa Casa, catálogo de textos (org. e apresentação), Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2008.
  • Sonhos e Visões no Cinema (org. e apresentação), Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2006.
  • Westerns de John Ford, catálogo de textos (org. e apresentação), Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2005.
  • Yasujiro Ozu, catálogo de textos (org. e apresentação), Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2004.
  • Buster Keaton, catálogo de textos (org. e apresentação), Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 2003.
  • O Olhar Documental, catálogo do III Forum Açoriano de Cinema (organização e coordenação geral), Ponta Delgada, Forum Açoriano, 2000.

 

Artistic Creation

As a filmmaker, he wrote and directed the following films

Feature Films

  • Maria. (1979)
  • A Estrangeira (aka The Foreigner)(1982)
  • O Processo do Rei  (aka The King’s Trial)(1989)
  • O Fim do Mundo (aka The End of the World) (1993) 
  • Os Olhos da Ásia (aka The Eyes of Asia) (1996) 
  • Longe da Vista (aka Out of Sight) (1998)
  • 451 Forte (2001)
  • A Falha (aka The Break) (2002)
  • Duas Mulheres (aka Two Women) (2010)
  • Campo de Sangue (aka Blood Field) (2018/19) – in preparation

 

Documentaries

  • Saramago: documentos (aka Saramago: Documents) (1994)  - on the life and work of José Saramago, the Portuguese Nobel Prize in Literature
  • Prova de Contacto (aka Contact Proof) (2004) – on the life and anthropological roots of the work of the artist José de Guimarães
  • O Tapete Voador (aka The Flying Carpet) (2006/2007) – on the art and history of the Persian carpets
  • A Vossa Casa (aka Your Home) (2011/2012) – on the life and work of the portuguese architect Raul Lino and the inspiration of his work in the philosophy of Thoreau
  • A Vossa Terra (aka Your Land) (2015) - on the life and work of the portuguese landscape architect Gonçalo Ribeiro Telles and the inspiration of his work in the philosophy of Cicero and Heidegger
  • VieirArpad (2018) – on the life and work of the couple of painters Maria Helena Vieira da Silva and Arpad Szenes – in conclusion

Events

All Events

Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 9ª Sessão: Ana Falcato

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

June 06, 2018

Workshop: Communication and metaphors for health. An educational challenge

The workshop discusses the importance of communication and metaphors in…

June 01, 2018

Inês Hipólito, 30th May 11:00 - 12:00

Lisbon Mind & Reasoning RIP Seminar |"Perception as Cognition: Beyond…

May 30, 2018

International Symposium Cinema and Philosophy: Critical May 68

CineLab | IFILNOVA - FCSH / PhD Research Project of…

May 29, 2018

Ciclo temático "Leituras críticas sobre a experiência da cidade" | Sessão VIII: Ana Mira e Susana Ventura

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

May 29, 2018

Ethics and Political Theory Reading Group

Erich Rast, "Value Disagreement and Two Aspects of Meaning"

May 24, 2018

Seminário Nietzsche | Anthony Jensen

CultureLab | Lisbon Nietzsche Group

May 23, 2018

Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 8ª Sessão: Antonio Moretti

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

May 16, 2018

Jakob Krebs, 16 May, 15h to 16h

Lisbon Mind & Reasoning RIP Seminar |"Pictorial Models, Imagination, and…

May 16, 2018

Rules, normativity and values: revisiting the Kantian perspective and its critics

EpLab Conference

May 14, 2018

Mehmet Ali Üzelgün, 14 May 2018, 16h

ArgLab Research Colloquium | "Level, focus, and force of argumentative…

May 14, 2018

Ethics and Political Theory Reading Group

John Gibbons, "Things That Make Things Reasonable"

May 10, 2018

"The Phantasy-Subject: Phenomenology of Image and Aesthetic Experience"

International Workshop

May 09, 2018

EPLAB Masterclass Series

Santoni de Sio

May 04, 2018

Ciclo temático "Leituras críticas sobre a experiência da cidade" | Sessão VII: Paulo Catrica e Nélio Conceição

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

April 24, 2018

Virtualism and the Mind: Rethinking Presence, Representation and the Self

Lisbon Mind & Reasoning Workshop "Virtualism and the Mind"

April 23, 2018

Ethics and Political Theory Reading Group

Gilbert Harman, "Moral Realism is Moral Relativism"

April 19, 2018

The Derivative Machine: Life Cut, Bundled and Sold

held by Jonathan Beller (Pratt Institute) | CineLAB Seminar

April 19, 2018

João Leite, 16 April 2018, 16h

ArgLab Research Colloquium | "An Online Social Debating System"

April 16, 2018

Ethics and Political Theory Reading Group

Berit Brogaard, "Moral Contextualism and Moral Relativism"

April 05, 2018

CultureLab | General Seminar

Seminário mensal do culturelab, Humberto Brito

April 03, 2018

Workshop: "Cuidado de Si: Perspectivas Antigas e Contemporâneas"

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

March 23, 2018

Ciclo temático "Leituras críticas sobre a experiência da cidade" | Sessão VI: Bruno Duarte & Alexandra Fortes

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

March 22, 2018

Erich Rast, 16.3., Sala 1.05 ID, 16h

Value Seminar Session with Erich Rast, Sala 1.05 ID 16h

March 16, 2018

Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 4ª Sessão: Ana Kiffer

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

January 31, 2018

Seminário livre: “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura”

CultureLab | Questions of Subjectivity: Philosophy & Literature

October 18, 2017

Institutions

FCT
FCSH