Susana Viegas

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Susana Viegas

 

 

 

 

 

 

 

Bio note

Susana Viegas is a FCT Postdoctoral Research Fellow at the Ifilnova FCSH - Universidade Nova de Lisboa and Deakin University, working on her individual research project “Rethinking the Moving Image and Time in Gilles Deleuze’s Philosophy” (SFRH/BPD/94290/2013). She received a Ph.D. in Philosophy (Aesthetics) from the Universidade Nova de Lisboa in 2013 with a dissertation on Gilles Deleuze’s philosophy of film. She was awarded a FCT four-year PhD Studentship (2007-2011) and was a member of the IFL research project “Film & Philosophy: Mapping an encounter”. Susana Viegas is co-editor/founder of Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image and Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image.

 

Academic Expertise and Research interests

Gilles Deleuze, Philosophy of Film, Philosophy of Time, Aesthetics, Contemporary Philosophy, Contemporary Art, and Portuguese Cinema

 

Publications

Books (edited)

  • Paulo Cunha, Susana Viegas e Guilhermina Castro (Eds). Atas do VI Encontro Anual da AIM, Lisboa: AIM, 2016. ISBN: 978-989-98215-6.

 

Journal articles 

  • S. Viegas, “Deleuze and Film’s Philosophical Value”, Kriterion: Revista de Filosofia 139 (forthcoming 2018).
  • S. Viegas, “Deleuze sobre a importância do acordo discordante em Kant”, Revista de
  • Filosofia Moderna e Contemporânea 5 (forthcoming 2018)
  • S. Viegas, “Gilles Deleuze and Early Cinema: the Modernity of the Emancipated Time”, Early Popular Visual Culture 14.3 (2016), Routledge: 234-250.
  • S. Viegas, “Toward a Cinematic Pedagogy: Gilles Deleuze and Manoel de Oliveira”, The Journal of Aesthetic Education 50.1 (2016), University of Illinois Press: 112–22.
  • Giuliana Bruno, “Ruínas Modernistas, Arqueologias Fílmicas: A Free and Anonymous Monument, de Jane e Louise Wilson,” traduzido por Susana Viegas e Sérgio Lavos, Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento 2.1 (2015): 94-122.
  • S. Viegas, “Devir Outro: Hipocondria e Vampirismo em João César Monteiro”, International Journal of Cinema 2 (2015): 99-105.
  • S. Viegas, “Editorial: Gilles Deleuze and Moving Images”, Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image 6 (2014): 1-7.
  • S. Viegas, “Aesthetical Divide: A Study on Susana de Sousa Dias’ 48”, Revista de Literatura, História e Memória 10.15 (2014): 9-17.
  • S. Viegas, “Itinerários geo-cine-gráficos em Um Filme Falado de Manoel de Oliveira”, Diálogos 18.3 (2014): 1235-1249.
  • S. Viegas, “Deleuze, leitor de Espinosa: Automatismo espiritual e fascismo no cinema”, Kriterion: Revista de Filosofia 129 (2014): 363-378.
  • S. Viegas and Patrícia Castello Branco, “Editorial: Portuguese Cinema and Philosophy”, Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image 5 (2014): 1-4.
  • S. Viegas, “Pensar o cinema pelo cinema”: Deleuze, Filosofia e Cinema. Uma introdução”, Revista Portuguesa de Filosofia 69.3-4 (2013): 491-504.
  • S. Viegas, “O que nos faz pensar? Heidegger, Deleuze e a filosofia do cinema”, Revista Exagium 11 (2013): 82-97.
  • S. Viegas, “Olhar e memória na percepção cinematográfica: Merleau-Ponty e Christopher Nolan”, Princípios: Revista de Filosofia 15.24 (2008): 31-44.
  • S. Viegas, “Hiper-real e realidade do virtual”, Revista Fronteiras-Estudos Midiáticos 9.2 (2007): 130-134.

 

Book chapters

  • S. Viegas, “‘I’d rather be lucky than good.’ Ethical variations in Pickpocket and Match Point”. In Values and Practical Rationality, António Marques and João Sáàgua (Eds) (Forthcoming).
  • S. Viegas and James Williams, “Why Lyotard and Film?”. In Acinemas: Lyotard’s Philosophy of Film, Graham Jones and Ashley Woodward (Eds). Edinburgh: Edinburgh University Press, 2017: pp.10-16. ISBN 978-1-4744-1894-2.
  • S. Viegas, “O Valor Filosófico do Cinema: A Ética Relacional no Documentário de Fabulação”, In Actas II Congreso internacional de la Red española de Filosofía Vol.II, Antonio Campillo y Delia Manzanero (Coord.). Madrid: Red española de Filosofía, (2017): 9-18. ISBN 978-84-608-6812-5.
  • S. Viegas e Felipe Diniz, “Da fabulação à desconstrução: o qualquer no cinema brasileiro contemporâneo”. In Atas do VII Encontro Anual da AIM, Ana Balona de Oliveira, Catarina Maia e Madalena Oliveira (Eds). Lisboa: AIM, 2017: pp.22-32. ISBN 978-989-98215-3.
  • S. Viegas, “Ethics and the Integrity of Gesture in Steve McQueen's Hunger” in Thinking Reality and Time through Film, Christine Reeh and José Manuel Martins (eds). Newcastle Upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2017: pp.9-21. ISBN 978-1-4438-4418-5.
  • S. Viegas, O Acto de Matar: Ética e Filosofia no Filme que se Documenta”, Filosofia e as Artes, Steven Gouveia (org.), South Carolina: CreateSpace (2016): 78-94. ISBN 978-1541019829.
  • S. Viegas, “Deslocar o tempo: ontologia da imagem-cristal”. In Cinema & Filosofia: Compêndio, João Mário Grilo e Irene Aparício (Eds.). Lisboa: Edições Colibri, 2013: 191-201. ISBN 978-989-689-342-2.
  • S. Viegas, “Da realidade e da sua representação: materialismo fílmico”. In Cinema & Filosofia: Compêndio, João Mário Grilo e Irene Aparício (Eds.). Lisboa: Edições Colibri, 2013: 257-265. ISBN 978-989-689-342-2.
  • S. Viegas, “Intimidade, familiaridade e clausura nos filmes de Pedro Costa”, In Cinema em Português – IV Jornadas, Frederico Lopes (org.). Covilhã: Livros LabCom, 2012: pp. 81-96. ISBN 978-989-654-091-3.
  • S. Viegas, “Deslocações espaciais: a comunidade de zombies em Pedro Costa”, In Cinema em Português – III Jornadas, Frederico Lopes (org.). Covilhã: Livros LabCom, 2012: pp. 87-93. ISBN 978-989-654-092-0.
  • S. Viegas, “Vai e Vem e a reversibilidade do olhar no cinema”, In Cinema em Português – II Jornadas, Lopes, Frederico (org.). Covilhã: UBI, Livros LabCom, 2011: pp. 49-61. ISBN 978-989-654-052-4

 

Conference Proceedings:

  • Viegas, Susana e Felipe Diniz (2017). “Da fabulação à desconstrução: o qualquer no cinema brasileiro contemporâneo”. In Atas do VII Encontro Anual da AIM, Ana Balona de Oliveira, Catarina Maia e Madalena Oliveira (Eds) Lisboa: AIM, pp.22-32. ISBN 978-989-98215-3.
  • Viegas, Susana (2017). “O Valor Filosófico do Cinema: A Ética Relacional no Documentário de Fabulação”, In Actas II Congreso internacional de la Red española de Filosofía Vol.II, Antonio Campillo y Delia Manzanero (Coord.). Madrid: Red española de Filosofía, (2017): 9-18. ISBN 978-84-608-6812-5.
  • Viegas, Susana (2016). “Deleuze, Imagens em Movimentos e Imagens-Atração”. In Atas do V Encontro Anual da AIM, editado por Sofia Sampaio, Filipe Reis e Gonçalo Mota. Lisboa: AIM, 2016, pp.104-113. ISBN 978-989-98215-4-5. 
  • Susana Viegas and Maria Teresa Teixeira (Eds), (2015). International Conference on Philosophy and Film eProceedings Volume 1, 2014.

 

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