EN PT

Ciclo temático "Leituras críticas sobre a experiência da cidade" | Sessão Especial "Double Bill: Apropos London"

June 04, 2018

Grupo Arte, Crítica e Experiência Estética | Ciclo temático "Leituras críticas sobre a experiência da cidade" - Sessão Especial "Double Bill: Apropos London"

 

10h00-13h00 

- Graeme Gilloch (Lancaster University, UK), “Apropos London: ‘city symphonies’ and ‘poetic journeys’ / A propósito de Londres: 'sinfonias urbanas' e 'passeios poéticos'”

Sala 0.06 - Edifício I&D, piso 0 - FCSH, Av. de Berna, 26, Lisboa

 

15h00-18h00 

- Film screening / Visionamento de London de Patrick Keiller (1994)
- Presentation by / Apresentação de Inês Sapeta Dias (Arquivo Municipal de Lisboa - Videoteca), "Ruins and fragments in the Lisbon of the Portuguese cinema in the 90's / Ruínas e fragmentos na Lisboa do cinema português dos anos 90"
- Discussion with / Discussão com Graeme Gilloch e Maria Filomena Molder

Arquivo Municipal de Lisboa - Videoteca, Largo Calvário, 2, Lisboa (edifício de A Promotora)

 

Abstracts / Resumos:

Graeme Gilloch: Alex Barrett’s acclaimed monochrome documentary London Symphony: A Poetic Journey through the Life of a City (2017) provides the occasion here for a critical exploration and reconsideration of the city symphony form as inaugurated back in the 1920s by Walter Ruttmann’s pioneering modernist film Berlin-Sinfonie einer Großstadt  (1927). Situating Barrett’s film in three key contexts – as part of a particular cinematic-historical genre; as one of numerous ‘London’ films portraying the capital; and, more widely, as a timely snapshot of this quintessential 21st century global city – the paper examines how this cinematic homage exemplifies both the aesthetic merits and the political deficiencies of the city symphony idea. To this end, I draw upon Ruttmann’s most insightful and prescient critic – Siegfried Kracauer – to appreciate and to interrogate this self-styled ‘poetic journey’ of a man with a digital movie camera through the contemporary metropolis. 

O aclamado documentário a preto e branco de Alex Barrett, London Symphony: A Poetic Journey through the Life of a City (2017) dá-nos a oportunidade de fazer uma exploração crítica e de reconsiderar o género da sinfonia urbana, tal como foi inaugurado nos anos 20 pelo filme modernista de Walter Ruttmann, Berlin-Sinfonie einer Großstadt (1927). Situando o filme de Barrett em três contextos chave - como parte de um género histórico-cinematográfico particular; como um dos inúmeros filmes 'London' que retratam a capital; e, de forma mais lata, como um retrato oportuno desta metrópole global típica do século XXI - o capítulo analisa como é que esta homenagem cinematográfica exemplifica tanto os méritos estéticos como os defeitos políticos da ideia de uma sinfonia urbana. Com este propósito, baseio-me no mais perspicaz e inspirado crítico de Ruttmann - Siegfried Kracauer - para avaliar e interrogar este autoproclamado "passeio poético" de um homem com uma câmara de filmar digital pela metrópole contemporânea.

Inês Sapeta Dias: “He said that London was now a city of fragments that were no longer organized around the center and that if we were to find modernity anywhere it would be in the suburbs. And so it was that we returned to the valley of the river Brent.”
This presentation will happen in two steps. First, and right after the projection of London, by Patrick Keiller (1994), we will follow the concepts of fragment and ruin as they are activated in the film (which is a cartography guided by quotations, from where the quotation above was taken). And afterwards we’ll follow the ways in which the same themes – ruin and fragment – take part in the Lisbon of Portuguese cinema, mostly in the (same) 90’s: from the literal inclusion of the Chiado ruins in the texture of some films as Três Palmeiras (João Botelho, 1994) or Recordações da Casa Amarela (João César Monteiro, 1989); to the ruin as the image of a certain experience of the city – a fragmented experience that in films like Os Mutantes (Teresa Villaverde, 1998) ends in an expulsion of the characters from the center (of the city and of the shot).

“Disse que Londres era agora uma cidade de fragmentos que não estavam já organizados à volta de um centro e que se viéssemos a encontrar a modernidade nalgum sítio, seria nos subúrbios. E foi assim que regressámos ao vale do rio Brent.”
Esta apresentação terá duas partes. Numa primeira, e logo a seguir ao visionamento de London, de Patrick Keiller (1994), seguiremos as noções de fragmento e ruína tal como são jogadas nesse filme (que é uma cartografia guiada por citações, de que se retirou a citação cima). Numa segunda parte a proposta é a de abordar os modos pelos quais os mesmos temas - ruína e fragmento – se jogam em Lisboa tal como é tratada pelo cinema português, sobretudo nos (mesmos) anos 90: desde a inclusão, literal, das ruínas do Chiado na textura de alguns filmes como Três Palmeiras (João Botelho, 1994) ou Recordações da Casa Amarela (João César Monteiro, 1989); até à ruína como a imagem de uma certa experiência de cidade – experiência irreconciliavelmente fragmentada que em filmes como Os Mutantes (Teresa Villaverde, 1998) culmina numa expulsão das personagens para fora do centro (da cidade e do plano).

Back to previous page


Events

All Events

Gratuitous Violence & Free Will in a Nihilistic Age

International Conference on Gratuitous Violence & Free Will in a…

September 19, 2019

Workshop - Nihilism and Values

Encontros do grupo de estudo sobre Nietzsche

September 18, 2019

EPLab Masterclass Series

Jeff McMahan - "Future People, Climate Change, and War"

September 12, 2019

THE STATUS OF ACADEMIC FREEDOM

International Conference THE STATUS OF ACADEMIC FREEDOM

September 10, 2019

Seminário Nietzsche

Leituras Contemporâneas. Nietzsche na Espanha

September 09, 2019

7ª sessão do Seminário Permanente em Cinema e Filosofia

André Silva Santos apresenta Moses und Aron (Straub-Huillet, 1975) e…

July 23, 2019

Kant Reading Group

António Marques, "Kant against the Animals"

July 19, 2019

1st International Conference on Cinema, Philosophy and Children’s World

Co-organized by Ifilnova | CineLab - Laboratory of Cinema &…

July 09, 2019

1st Film Program on Lives in Transition: Exodus | Migrations | Exile

Co-organized by CineLab - Laboratory of Cinema & Philosophy, EPLab…

July 08, 2019

The Art of Feeling: Emotions Across Disciplines and Genres

Art of Living International Workshop/1

July 01, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Olivier Chassaing, "The Expressive Function of Punishment"

June 26, 2019

EPLab Masterclass Series

Nuria Sánchez Madrid, "Linhas de fuga da comunidade estética e…

June 21, 2019

Kant Reading Group

Nuria Sánchez Madrid, "Oeuvre de l'Art et Oeuvre d'Art"

June 21, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Per Algander, "Needing and Necessity"

June 05, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Regina Queiroz, "European Liberalisms: An Essay in Comparative Political Thought"

May 23, 2019

Art of Living

Culturelab Workshop 3/2019

May 22, 2019

O que é o Arquivo? Laboratório 3: cidade / arquivo

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

May 15, 2019

Dina Mendonça, 15 May, 2019, 15.00h to 16.00h

Lisbon Mind & Reasoning RIP Seminar | Why Immersion is…

May 15, 2019

Figuras Conceptuais da Fragmentação e Reconfiguração | Bruno C. Duarte e Nuno Fonseca

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

May 14, 2019

Nietzsche&Nihilism Project Seminar

Carlotta Santini, "Nihilism and Mithology The Case of Nietzsche"

May 13, 2019

Jorge Durán Solórzano, 7 May 2019, 16h

ArgLab Research Colloquium | "Competing narratives for change"

May 07, 2019

Ruas de Sentido Único - Programa de Rádio

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

May 03, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Roberto Merrill, "Ethically justifiable? Free riding versus fair shares"

May 02, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Dina Mendonça, "Kant on the Moral Cultivation of Feelings"

April 17, 2019

Figuras Conceptuais da Fragmentação e Reconfiguração | Bartholomew Ryan e Gianfranco Ferraro

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

April 11, 2019

4ª sessão do Seminário Permanente em Cinema e Filosofia

Sérgio Dias Branco apresenta “Os Lugares da Esperança”

April 10, 2019

EPLab Masterclass Series

Theory and Practice of global governance: topical issues

April 05, 2019

3ª sessão do Seminário Permanente em Cinema e Filosofia

Diego Hoefel apresenta "Reinvenções Dramatúrgicas do Melodrama no Cinema Contemporâneo:…

April 02, 2019

Catástrofe e deterioração

Culturelab Workshop 2/2019

March 27, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Luís Miguel Simões, "The Double Mouvement in Polanyi and Hayek:…

March 20, 2019

Seminário Permanente de Pensamento Antigo

CultureLab | Ars Vivendi

March 15, 2019

Frank Zenker, 12 March 2019, 16h

ArgLab Research Colloquium | "Why replication is your problem, too"

March 12, 2019

Robert Clowes, Postponed To be Re-Arranged

Lisbon Mind & Reasoning RIP Seminar | Postponed

March 07, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Jorge Gonçalves, "A Darwinian Dilemma for Realist Theories of Value"

March 06, 2019

Problematising reality - encounters between art, cinema and philosophy 6

with Jean-Gabriel Périot and Alain Brossat

February 28, 2019

Problematising reality - encounters between art, cinema and philosophy 5

with Albert Serra and Alexander Garcia Düttmann

February 21, 2019

Figuras Conceptuais da Fragmentação e Reconfiguração | 2. Arquivo e Atlas: João Oliveira Duarte e Nélio Conceição

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

February 20, 2019

A catarse em Nietzsche

Aula/Palestra do prof. Ernani Chaves (Univ. Federal do Pará)

February 14, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Giovanni Damele, "On the Rationality of Democratic Choice"

February 06, 2019

Erich H. Rast, 5 Feb 2019, 16h

ArgLab Research Colloquium | "Multidimensional ‘better than’"

February 05, 2019

Arte e Tradução

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

January 29, 2019

Ethics and Political Theory Reading Group

Erich Rast, "How to accept the transitivity of better than"

January 23, 2019

Figuras Conceptuais da Fragmentação e Reconfiguração | 1. Colecção e Memória: Maria João Gamito e Claudio Rozzoni

CultureLab | Arte, Crítica e Experiência Estética

January 22, 2019

2nd ERB Project Lecture

Wagner Teles de Oliveira

January 14, 2019

Book Symposium

Nuno Venturinha's Description of Situations

December 10, 2018

Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 9ª Sessão: Ana Falcato

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

June 06, 2018

International Symposium Cinema and Philosophy: Critical May 68

CineLab | IFILNOVA - FCSH / PhD Research Project of…

May 29, 2018

Seminário Nietzsche | Anthony Jensen

CultureLab | Lisbon Nietzsche Group

May 23, 2018

Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 8ª Sessão: Antonio Moretti

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

May 16, 2018

EPLAB Masterclass Series

Santoni de Sio

May 04, 2018

Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 4ª Sessão: Ana Kiffer

CultureLab | Questões de Subjectividade: Filosofia e Literatura

January 31, 2018

Seminário livre: “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura”

CultureLab | Questions of Subjectivity: Philosophy & Literature

October 18, 2017

Institutions

FCT
FCSH