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Ana Mira

 

Email: anasfmira@gmail.com

 

Bio note


Ana Mira is a researcher, artist, professor and writer in the fields of philosophy, aesthetics, dance and visual arts. She studied somatic practices and contemporary dance in Europe and the United States. After completing her B.A. in Community Development (2004, E.S.E. Jean Piaget), she completed her M.A. and PhD in Philosophy /Aesthetics (2014, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa), both under guidance of José Gil and the later with a fellowship of Foundation for Science and Technology. She was a Visiting Scholar at Center for Research in Modern European Philosophy - Kingston University (UK), as research fellow of FCT, in 2010; Performance Studies, Tisch School of the Arts - New York University (USA), as a research fellow of Fundação Calouste Gulbenkian, in 2008; and Dans Studio Pauline de Groot (NL), as a research fellow of Portuguese Ministry of Culture, in 2002.
Besides her artistic collaborations, such as in Rosemary Butcher's (UK) dance performance work, she has been teaching in artistic and academic centers, internationally, such as Universidade da Évora, Escola de Dança do Conservatório Nacional, Evoé - Escola de Actores, Fórum Dança, C.E.M. - Centro em Movimento, Galeria Porta 33 (PT), Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance /Independent Dance (UK), Universidad Nacional de las Artes (AR) and, currently, ArCo - Centro de Arte e Comunicação Visual (PT).

She is an integrated member of IFILNOVA, where she participates in CultureLab's Art, Critique and Aesthetic Experience research group. She is, also, a member of baldio | Estudos de Performance, Cultural Association, with whom she develops encounters, courses and publications.
Her writing pieces include: “Caminha a tua vida: a autobiografia como acto crítico em “Still/Here” de Bill T. Jones (1994)" (Vendaval, 2019), “Contornos de inexistência: uma leitura da peça coreográfica I AM HERE, de João Fiadeiro (2003)” (Teatro Municipal do Porto /Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2018), “Afectivo primitivo, um estudo sobre a potência do corpo que dança a partir de Nietzsche segundo Deleuze” (Nuisis Zobop /Instituto de Filosofia da Universidade do Porto, 2017), “Mapear o inconsciente: o documento sensível como conceito e desprisionamento de si na dança e na filosofia” (Universidade de Coimbra, 2017), "Sensorial document: An embodied practice in dance and philosophy from collaboration in After Kaprow: The Silent Room by Rosemary Butcher (2012)" (Journal of Dance & Somatic Practices, 8: 2, 2016).
 

 

Academic Expertise and Research interests

Dance Philosophy

 

Research interests

Practices of the body, Contemporary Dance, Philosophy /Aesthetics, Philosophy of Dance, Philosophy of the Body, Dance Studies, Dance History, Performance Studies

 

Publications 

Journal articles 

Book chapters

  • 2017    “Afectivo primitivo, um estudo sobre a potência do corpo que dança a partir de Nietzsche segundo Deleuze”, In: Da insaciabilidade do caso ou ao mesmo tempo um milagre, Nuisis Zobop – Associação Cultural de Criação, Investigação e Formação no Domínio das Artes Performativas e Instituto de Filosofia da Universidade do Porto: Grupo de Investigação Raízes e Horizontes da Filosofia e da Cultural em Portugal (eds.), Porto, pp.71-74
  • “Contornos de inexistência: uma leitura da peça coreográfica I AM HERE, de João Fiadeiro (2003)”, In: Embodied Spaces, Pinheiro, G.V. (ed.), Teatro Rivoli, Porto (no prelo)
  • [Lançamento do livro actualmente agendado para Janeiro 2018]
  • “Mapear o inconsciente: o documento sensível como conceito e desprisionamento de si na dança e filosofia”, In: Conceitos e Dispositivos de Criação em Artes Performativas, Oliveira, F.M. (ed.), CEIS20 - Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Faculdade de Letras and Teatro Académico de Gil Vicente, University of Coimbra, Portugal com o apoio da Direcção Geral das Artes/Ministério da Cultura 
  • [Este volume será igualmente publicado por Fernando Matos Oliveira (Universidade de Coimbra), Fernando Ramos (Universidade de S. Paulo) e Cassiano Sydow Quilici (Universidade de Campinas) [eds], Editora Annablume (colecção Filosofia e Artes Performativas), S. Paulo, 2018]
  • “Asas e voo, um documento sensível”, In: Entre ser e estar: Técnicas somáticas na saúde e bem-estar, Batalha, A.P., Mortari, K. E Macara, A. (eds.).Universidade Lusíada, Lisboa (no prelo)
  • “O silêncio do corpo e as sensações-objecto: um estudo na dança e filosofia”, In: Corpo de Pensamento: Pensar com José Gil, Cardoso, J.C. (ed.), Relógio d’Água, Lisboa (no prelo)
  • [A tradução inglesa deste ensaio foi aceite para ser incluída numa publicação co-editada, relacionada com a prática coreográfica de Rosemary Butcher. Os editores são: Susan Melrose e Stefanie Sachsenmaier]
  • “The feet understand: o filme ABCDEFG, de Russell Dumas (1994)”, In: Pessoas e Lugares: Pensar com as Práticas Artísticas. Um Catálogo, Cardoso, J.C. (ed.),  (no prelo)
  • [A tradução inglesa deste ensaio encontra-se em processo de revisão por pares no Dance and Somatic Practices Journal]

Events

All Events

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4th Avant Conference 2019

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October 10, 2019

O corpo na arte e na filosofia tropicalistas: os triunfos e desafios do modernismo brasileiro até agora

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Kant Reading Group

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September 23, 2019

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International Conference on Gratuitous Violence & Free Will in a…

September 19, 2019

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Encontros do grupo de estudo sobre Nietzsche

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September 12, 2019

THE STATUS OF ACADEMIC FREEDOM

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September 10, 2019

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September 09, 2019

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July 23, 2019

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July 09, 2019

1st Film Program on Lives in Transition: Exodus | Migrations | Exile

Co-organized by CineLab - Laboratory of Cinema & Philosophy, EPLab…

July 08, 2019

The Art of Feeling: Emotions Across Disciplines and Genres

Art of Living International Workshop/1

July 01, 2019

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February 05, 2019

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May 23, 2018

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Seminário “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura” | 4ª Sessão: Ana Kiffer

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January 31, 2018

Seminário livre: “Figuras da Subjectividade na Filosofia e na Literatura”

CultureLab | Questions of Subjectivity: Philosophy & Literature

October 18, 2017

Institutions

FCT
FCSH